Jaar waarin het project heeft plaatsgevonden:

Aanvragende organisatie:
Bachcantates Tilburg (BCT)

Projectbeschrijving:

Eindelijk, na 2 jaar uitstel, is door Bachcantates Tilburg de Markus Passion van Bach uitgevoerd. Het concert vond plaats op zondag 3 april jl. in de Heikese kerk in Tilburg.

Het was een bijzonder concert. Van de vijf passies die J.S. Bach schreef kennen we de Johannes Passion en de Matthäus Passion. De andere drie zijn verloren gegaan. Maar van de Markus Passion is wel de tekst van tekstschrijver Picander bewaard gebleven, in boekjes uit 1732 en 1744. Robert Koolstra (organist/klavecinist) heeft op basis hiervan een reconstructie gemaakt die in 2017 voor het eerst is uitgevoerd. In de tijd van Bach werden bestaande werken vaak hergebruikt. Zo passen koren en aria’s uit de Trauerode cantate erg goed op de tekst van de Markus. Voor de recitatieven maakte Robert Koolstra gebruik van andere passies van Bach en componeerde deze deels zelf. Deze reconstructie, die op het programma van Bachcantates Tilburg stond, is een primeur voor Tilburg!