Projecten

Stichting Jacques de Leeuw steunt meer dan 100 projecten per jaar. Hierbij een greep uit de projecten die vanuit de stichting een donatie hebben ontvangen.

Onroerende goederen

Jeugd

Misdaadpreventie in de dop – EPJO 2022 in Waalwijk, Gilze en Rijen, Loon op Zand en Dongen

Het Educatief Programma Jongeren, Misdaadpreventie in de Dop, is een van de succesvolle projecten
van de Peter Faber Stichting. Dit preventieve project, is gericht op leerlingen uit groep 8, maar ook
leerlingen in het voortgezet- en praktijk onderwijs en middelbaarberoepsonderwijs met als doel
kinderen bewust te maken van de gevolgen als je verkeerde keuzes in het leven maakt. Door de
nauwe samenwerking met Politie en het Openbaar Ministerie is dit project al jaren een groot succes.

Maatjesproject

De jongeren bij Sterk Huis zitten in een lastig pakket en hebben in hun jonge leven al veel afwijzingen meegemaakt. De tijd van het coronavirus is extra ingewikkeld voor veel jongeren door hun zorgen en doordat zij weinig mensen (en stabiele factoren) om zich heen hebben. Ze worden keer op keer geconfronteerd met zichzelf en met de lastige situatie waarin zij verkeren.

IMC Weekendschool Tilburg

IMC Weekendschool geen gewone school, maar een organisatie die kinderen in contact brengt met inspirerende professionals en interessante vakgebieden…

Sociaal welzijn

De Wereldkeuken wint Gouwe Peerke 2023

Jaar waarin het project heeft plaatsgevonden:2023 Aanvragende organisatie:Stichting Gouwe Peerke Projectbeschrijving: Op zondag 14 januari ging de Wereldkeuken er met de hoofdprijs vandoor tijdens de Gouwe Peerke 2023-verkiezing. Het Peerke Donders Paviljoen was het...

G-Sportweekend Amarant 2023

Van 26 tot en met 28 mei is het 29e G-Sportweekend Amarant gehouden. Op het Daniël de Brouwerpark was het weer drie dagen feest, is er sportief gestreden én is opnieuw de verbinding aangegaan.

Swim to Fight Cancer Tilburg 2022

Swim to Fight Cancer is een sportief en uitdagend evenement in de Piushaven in Tilburg met een sterke boodschap om daarmee aandacht te genereren en fondsen te werven voor kankeronderzoek.

Outsider Art on Stage

The Living Museum en Factorium organiseerden van september tot december 2019 samen een lichtvoetige kunstzinnige performance…

Cultuur

013BOEK Besterd, Theresia en Loven

Op 12 oktober 2023 verscheen het fotoboek ‘Besterd, Theresia en Loven’. Het is het achtste wijkboek dat Ronald Peeters sinds 2017 publiceerde. Dit keer staan drie stadswijken direct boven de spoorlijn centraal in een ruim geïllustreerd boek.

Jacques de Leeuw prijs 2023

De Jacques de Leeuw prijs, die sinds 2002 jaarlijks wordt uitgereikt aan de twee meest getalenteerde afstudeerders van Fontys Hogeschool voor de Kunsten, vond op 29 juni 2023 plaats in Theaters Tilburg.

Terugblik Maria Zingt 2023

Op vrijdagavond 12 mei 2023 vond voor de 14e keer de samenzangmanifestatie ‘Maria Zingt’ plaats. Wederom kon dit evenement worden georganiseerd op het voorterrein van de kapel Onze Lieve Vrouw ter Nood aan de Kapelhof te Tilburg.

Anne Frank door Theatergroep Rauwkost

Iedereen is bekend met het verhaal van Anne Frank, het joodse meisje dat in de oorlog in het Achterhuis in Amsterdam zat ondergedoken en na verraad met haar familie door de Duitsers naar een concentratiekamp werd afgevoerd.

Legende van de rode draad

Eindelijk mocht L’ Aventure Musicale op 26 en 27 maart 2022 het concert ‘Legende van de Rode Draad’ uitvoeren. Vanwege de lockdown was het al driemaal uitgesteld. Publiek en muzikanten kunnen met een tevreden gevoel op deze twee concerten terugkijken.

Markus Passion van JS Bach Cantates

Eindelijk, na 2 jaar uitstel, is door Bachcantates Tilburg de Markus Passion van Bach uitgevoerd. Het concert vond plaats op zondag 3 april jl. in de Heikese kerk in Tilburg.

Natuur

Herstel Nonnenmoer in Turnhouts Vennengebied

In het Turnhouts Vennengebied is nog ongeveer 15% van de historische vennen bewaard gebleven. Het Natuurpunt heeft de ambitie om dit op de helft te brengen, zodat de oorspronkelijke biotoop zodanig wordt benaderd dat het gebied volop zijn natuurpotentieel zal realiseren.