Jaar waarin het project heeft plaatsgevonden:

Aanvragende organisatie:
Stichting Gouwe Peerke

Projectbeschrijving:

Op zondag 14 januari ging de Wereldkeuken er met de hoofdprijs vandoor tijdens de Gouwe Peerke 2023-verkiezing. Het Peerke Donders Paviljoen was het toneel van de uitreiking, waar de Wereldkeuken niet alleen €1500,- in ontvangst nam maar ook de wisselbokaal.

Dit jaar stond de verkiezing in het teken van ‘de hongerigen voeden’. De jury was ook dit jaar weer bijzonder onder de indruk van de grote inzet van vrijwilligers. De drie genomineerden voor het Gouwe Peerke 2023 laten niet alleen zien dat armoede en gezonde voeding alles met elkaar te maken hebben maar geven er ook blijk van zelf de handen uit de mouwen te kunnen en willen steken om daadwerkelijk een bescheiden bijdrage te leveren aan het oplossen van de problematiek.

Binnen de Wereldkeuken delen gedreven vrijwilligers hun liefde voor culinaire gerechten uit hun geboorteland met bezoekers. Elke werkdag staat er een betaalbare, verse en voedzame lunch op het menu. Daarnaast wordt er actief gestreefd om vrouwen in de wijk te ondersteunen bij het zetten van stappen richting de arbeidsmarkt. Via ‘keukenpraatjes’ leren deelnemers de Nederlandse taal door samen te koken. Daarnaast worden er diverse activiteiten georganiseerd om (wijk)bewoners met elkaar te verbinden. Met enkele vaste medewerkers en bijna 100 enthousiaste vrijwilligers is het project een bruisend centrum van betrokkenheid en diversiteit.

De andere twee genomineerden, Resto van Harte en Dikke Mik, gingen niet met lege handen naar huis. Elk ontvingen zij een bedrag van €500,- als erkenning voor hun waardevolle bijdrage aan het gekozen thema. Ook Meesterbakker van Iersel ontving een eervolle vermelding voor hun jarenlange steun aan de Tilburgse Voedselbank.